Daltonschool de Bongerd
De basis voor ieder kind
Daltononderwijs
De Bongerd is een gecertificeerde Daltonschool. Wij vinden het belangrijk dat kinderen zowel zelfstandig als samen leren werken en de verantwoordelijkheid krijgen die zij aankunnen. Wekelijks krijgen de leerlingen een taakbrief, waaraan zij zelfstandig of in groepjes werken. Ieder kind maakt een planning om de taken uit de taakbrief op tijd af te krijgen. De zelfredzaamheid die kinderen vanuit het Daltononderwijs krijgen aangeleerd, maakt de overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs gemakkelijker.
Eigen kijk
De Bongerd heeft een katholieke achtergrond. Naast het vieren van de christelijke feestdagen vinden wij het vooral belangrijk om onze levensbeschouwelijke visie te vertalen naar respect voor elkaar en de omgeving. Hierbij hoort ook onderwijs over andere culturen, geloofs- en levensovertuigingen. In de klas maken wij duidelijke afspraken over de omgang met elkaar. We leren een kind zich te verplaatsen in anderen, eerst zelf een oplossing te zoeken voor een probleem en bewuste keuzes te maken.
Dynamisch
De Bongerd is een dynamische school. Onze leerkrachten zijn enthousiast en zijn continu bezig om, op basis van evaluatie en zelfreflectie, het onderwijs nóg beter te maken. Ook ouders worden regelmatig uitgenodigd mee te denken. O.a. door middel van ontmoetingsavonden in ons Onderwijscafé en workshops betrekken wij de ouders bij wat er op school gebeurt. De Bongerd is niet alleen dynamisch op het gebied van onderwijs: wij zijn ook een Brede School en werken onder de vlag van Breedwijs Graven Es intensief samen met onze buurtbewoners, Kinderdagverblijf Columbus, die ook voor- en naschoolse opvang verzorgt en de Kaliber Kunstenschool.
Vernieuwend
De Bongerd blijft graag bij de tijd en staat daarom open voor vernieuwingen. Veel aandacht is er voor de verschillende niveaus en sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen en de begeleiding die zij daarbij nodig hebben. Vanaf groep drie heeft elk klaslokaal een digitaal schoolbord, waardoor wij gemakkelijk toegang hebben tot de modernste lesmethoden. Daarnaast heeft de school voldoende computerwerkplekken en biedt de leerlingen van groep 7 en 8 na schooltijd computerlessen aan. Ons digitale schoolplein daagt leerlingen spelenderwijs uit om te leren en te bewegen.
Wilt u meer weten of een bezoek brengen aan onze school, dan kunt u contact opnemen met de directie van onze school.
Paul Kamphuis - directeur
Jos van Lith - adjunct-directeur
Basisschool Dalton de Bongerd
Wieldraaierlaan 120
7577 NR Oldenzaal
Tel. 0541-580580
Paukenlaan 1
7577 LL Oldenzaal
Tel. 0541-580590
www.daltondebongerd.nl/
info.bongerd@konot.nl
Daltononderwijs
Het Daltononderwijs is gebaseerd op de kernwaarden: zelfstandigheid, samenwerken, verantwoordelijkheid, reflectie, effectiviteit en borging.
Zelfstandigheid
Het Daltononderwijs stimuleert kinderen om eerst zelf naar oplossingen te zoeken, al dan niet met behulp van hulpbronnen, leerkracht en medeleerlingen. Na een korte, klassikale of individuele instructie, gaan leerlingen aan het werk met de leerstof. Doordat kinderen actief en zelfontdekkend bezig zijn, begrijpen en onthouden ze de leerstof vaak beter.
Samenwerken
Op een Daltonschool helpen kinderen elkaar bij spel en werk. Ze leren hierbij niet alleen om hulp te vragen maar ook om hulp te bieden bij het oplossen van problemen. Daarnaast doen kinderen door samen te werken veel sociale vaardigheden op, zoals rekening houden met anderen en luisteren naar elkaar.
Verantwoordelijkheid
In het Daltononderwijs leren kinderen omgaan met verantwoordelijkheid. Leerkracht en leerling maken samen afspraken over de leerstof, waarna de leerling zelf inschat wat hij nodig heeft om een taak te kunnen doen. Het leren omgaan met deze vrijheid gaat natuurlijk stap voor stap. Naarmate kinderen zich ontwikkelen, worden taken omvangrijker en complexer. Zo zijn leerlingen medeverantwoordelijk voor het op orde houden van lokaal, school en speelplaats.
Reflectie
Op een Daltonschool geeft de leerkracht de leerling gelegenheid zich te oefenen in het plannen, organiseren, regisseren, reflecteren en initiatief nemen. De kinderen leren zich bewust te worden van hun eigen kunnen door voor, tijdens en na het volbrengen van de taak terug te blikken op gemaakte keuzes en hieruit lering te trekken voor de toekomst. Hierbij reflecteert de leerling o.a. op zijn eigen gedrag en prestatie.
Effectiviteit
Het Daltononderwijs is door een efficiënte inrichting van tijd, ruimte en middelen doelmatig en gericht op opbrengsten. Een taak op maat houdt een leerling doelmatig en functioneel bezig.
Borging
Daltonscholen in Nederland werken samen aan kwalitatief goed onderwijs door deel te nemen aan planmatige zelfevaluatie en visitatie. Er wordt structureel gewerkt aan het ontwikkelen, borgen, evalueren en bijstellen van het Daltononderwijs als geheel.